تور روسیه – بررسی ویژگی های ظاهری مشاهیر روسیه


بررسی ویژگی های ظاهری مشاهیر روسیه

 

 

تور روسیه

خط ریش پوشکین تا عینک چخوف و لباس گشاد تولستوی

ویژگی‌های نمادین در ظاهر ستارگان ادبیات روسیه هنوز هم شهرت جهانی دارد؛ به عنوان نمونه تأثیر و نفوذ پوشکین در روسیه آن‌قدر زیاد بوده که هنوز هم اگر کسی خط ریشی مانند وی داشته باشد، او را از طرفداران این شاعر معروف قلمداد می‌کنند

 

خط ریش پوشکین
حدود ۲۵ سال پیش یک فیلم کمدی به نام « خط ریش » در روسیه ساخته شد. این فیلم به گروهی از طرفداران وفادار به « الکساندر پوشکین » (شاعر و نویسنده بزرگ روسی ) پرداخته بود. این افراد خط ریش خود را بسیار بلند و شبیه به الکساندر پوشکین که مانند بت او را می‌پرستیدند، در می‌آوردند و با هر کس را که به کار آن‌ها اعتراض می‌کرد به‌شدت برخورد می‌کردند.

در قرن ۱۹ گذاشتن خط ریش در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف در روسیه مرسوم بود. اما پوشکین همان‌طور که در شعرهایش یکی از بدعت‌گذاران زمان خود بود، خط ریشی بلند و مجعد و غیرمعمول داشت که نماد شمایل او محسوب می‌شد. البته داشتن موهای مجعد در خانواده او موروثی بود چراکه یکی از اجدادش در آفریقا متولدشده بود. تأثیر و نفوذ پوشکین در روسیه آن‌قدر زیاد بوده که هنوز هم اگر کسی چنین خط ریشی داشته باشد، او را از طرفداران این شاعر معروف قلمداد می‌کنند.

 

روسیه - الکساندر پوشکین - alexander pushkin
روسیه – الکساندر پوشکین – alexander pushkin

 

 

لباس گشاد تولستوی Leo Tolstoy
«لئو تولستوی» یکی از مشهورترین نویسندگان و بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ روسیه است. او متعلق به خانواده‌ای اشرافی بود که به ساده‌زیستی روی آورده بود. تولستوی اغلب یک پیراهن سنتی روسی به تن می‌کرد که اکنون اصطلاح «تولستوکا / Tolstovka» به همان سبک لباس گشادی که او می‌پوشید برمی‌گردد. تولستوی بزرگ جدا از پارچه موجی رنگ لباس و ریش ژولیده‌اش، شباهت‌هایی به هیپی‌های آمریکایی دهه ۱۹۶۰ داشت. درواقع تولستوی به‌نوعی اولین هیپی روسیه بود. او انتظارات جامعه از خود به‌عنوان یک اشراف‌زاده را کنار گذاشته بود و به کودکان دهقانان دستور زبان آموزش می‌داد و حتی گاهی اقدام به شخم زدن مزارع می‌کرد.

پوشیدن پیراهن گشاد نشان‌دهنده تلاش تولستوی برای نزدیک‌تر شدن به مردم و یک نماد فیزیکی از تعالیم و طرز تفکر او با شعار ساده‌تر، بهتر، فقیرتر، شریف‌تر به شمار می‌رود. اکنون اصطلاح « تولستویی‌ها » به کسانی اطلاق می‌شود که جوامع روستایی و کشاورزی تشکیل داده و آرمان‌های تولستوی یعنی صلح، گیاهخواری و بازگشت به ارزش‌های اولیه مسیح را رواج دادند و «تولستوکا» نیز تبدیل به لباس واحد این گروه از مردم شد. در واقع این لباس معرف فردی بود که بنا به دلایل اعتقادی خود برای نزدیک شدن به مردم تلاش می‌کرد.

 

تور روسیه - لباس گشاد تولستوی Leo Tolstoy
تور روسیه – لباس گشاد تولستوی Leo Tolstoy

 

 

عینک بی دسته چخوف Anton Chekhov
«آنتوان چخوف» روشنفکر برجسته روسیه در آغاز قرن بود. او یک پزشک، نویسنده و از پیشگامان تئاتر مدرن بود. ظاهر متفکرانه چخوف با عینک بدون دسته‌ای که به چشمانش داشت، نماد روشنفکری در روسیه به شمار می‌آمد. امروزه هنوز هم افرادی که عینک می‌زنند به‌گونه‌ای روشنفکر به‌حساب می‌آیند!

 

تور روسیه - آنتوان چخوف Anton Chekhov
تور روسیه – آنتوان چخوف Anton Chekhov

 

 

سبیل گورکی
«ماکسیم گورکی» نویسنده انقلابی روسیه و خالق سبک رئالیسم سوسیالیستی بود که در جوانی به مطالعه فلسفه آلمانی پرداخت. او سعی می‌کرد همواره از «فردریش نیچه» فیلسوف بزرگ آلمانی تقلید کند به همین دلیل سبیلی بزرگ مانند سبیل نیچه گذاشته بود. البته گورکی تنها نویسنده زمان خود نبود که در جوانی تحت تأثیر نیچه قرارگرفته بود، اما او به‌واقع به یک طرفدار پر و پا قرص نیچه تبدیل‌شده بود.

 

تور روسیه - ماکسیم گورکی - Maxim Gorky
تور روسیه – ماکسیم گورکی – Maxim Gorky

 

 

سر تراشیده مایاکوفسکی
در پایان فیلم «خط ریش» طرفداران متعصب پوشکین ، مجبور می‌شوند سرخود را کاملاً تراشیده و به‌سرعت به طرفداران «ولادیمیر مایاکوفسکی» تبدیل شوند. مایاکوفسکی شاعر آینده‌گرا و یکی از چهره‌های پیشگام انقلابی در روسیه بود که در جوانی در اقدامی جسورانه موهای سرخود را از ته تراشید. این حرکت فوراً با افراط‌گرایی و آوانگارد در روسیه همراه شد، اما دلایل شخصی مایاکوفسکی با آنچه که حامیانش تصور می‌کردند، بسیار تفاوت داشت. پدر او به دلیل یک مسمومیت خونی از دنیا رفته بود و این حادثه نوعی فوبیا و ترس وسواسی از آلودگی را برای شاعر جوان به همراه آورده بود. از سوی دیگر بیماری تیفوس در بین سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۱ در روسیه شایع شده بود که این نیز دلیل دیگری برای کوتاه کردن و تراشیدن موی سر در آن زمان بود. بااین‌وجود تصاویر سیاه‌وسفید مایاکوفسکی با آن سر تراشیده هنوز هم تأثیرگذار است.

 

تور روسیه - ولادیمیر مایاکوفسکی Vladimir Mayakovsky
تور روسیه – ولادیمیر مایاکوفسکی Vladimir Mayakovsky

 

 

ریش بدون سبیل سولژنیستین
«الکساندر سولژنیتسین» نویسنده مشهور روسیه و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰ است. او در اوایل دهه ۱۹۷۰ ریش بدون سبیل گذاشت. سولژنیتسین به دلیل گفتن سخنان صریح و افشای جنایات استالین در رمان‌هایش بیست سال را در تبعید گذراند. او در سال ۱۹۷۴ میلادی از اتحاد جماهیر شوروی اخراج و از آنجا به آلمان غربی و سپس به سوئیس رفت و در نهایت در سال ۱۹۷۶ در آمریکا ساکن شد.

تصور می‌شد این نویسنده روسی پس از تکریم و استقبال غرب به رواج ارزش‌های لیبرالی خواهد پرداخت، اما او یک وطن‌پرست روسی و منتقد شیوه زندگی غربی بود. هرچند در مورد گذاشتن ریش بدون سبیل با آبراهام لینکلن (یکی از رؤسای جمهور آمریکا) هم‌نظر بود.

 

تور روسیه - الکساندر سولژنیتسین aleksandr solzhenitsyn

تور روسیه – الکساندر سولژنیتسین aleksandr solzhenitsyn

 

 

ماشین‌تحریر دولت‌اف
در روسیه ماشین‌تحریر بسیار مهم‌تر از کشورهای غربی بود. در این کشورها ماشین‌تحریر فقط یک دستگاه برای چاپ متون بود، اما در اتحاد جماهیر شوروی این ماشین‌ها و تایپیست‌های ماهر ارزش طلا را داشتند. ادبیات ممنوعه به‌صورت مخفیانه با استفاده از کپی کربنی چاپ می‌شد و به همین دلیل نسخه‌های آخر به‌سختی قابل‌خواندن بود. اما «سرگئی دولت‌اف» هرگز از ماشین تحریر خود دل نکند و وقتی به آمریکا مهاجرت کرد نیز یک کامپیوتر خرید و داستان‌های کوتاه جدید خود به نام «تنها در آی‌بی‌ام» را نوشت.

 

 

 

 

 

روسیه – تور روسیه – سفر به روسیه

http://travelrussia.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
S...H...R شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 15:33 http://maloosak.69.mu

ممنون از سایت خوبتون و آفرین به حوصلتون که کامنت مارو میخونید. میشه خواهش کنم به سایت ما هم سر بزنید واقعا دمتون گرررررم مرسیییییییی
89561

سلام. بله ممنون از لطف شما.
http://travelrussia.ir

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.