روسیه در جامعه جهانی – قسمت دوم – تور روسیه

تور روسیه 

 

 

روسیه در جامعه جهانی – قسمت دوم

در این قسمت به ادامه قسمت پیشین برای علاقه مندان به تاریخ کشور روسیه و همچنین برای عزیزانی که در تور روسیه ثبت نام کرده اند و یا قصدسفر به روسیه را دارند؛ می پردازیم.

 

روسیه و ناتو

در سال ۱۹۹۳ مجارستان ، لهستان و جمهوری چک موضوع پیوستن به سازمان ناتو را مطرح کردند. برخورد روسیه با این موضوع متناقض است و تحت تاثیر فشار های سیاست مداران ملی گرا در دوما قرار دلزد که به طرزی خصمانه مخالف این موضوع هستند که متحدان پیشین روسیه به شرکای نزدیک تر غرب تبدیل شوند. این مسئله به مدت چند سال از سوی برنامه ی مشارکت برای صلح ناتو به تعویق افتاد. اهداف این برنامه گسترش همکاری های سیاسی و نظامی در اروپا و فراهم ساختن راهی برای کشور های سابق عضو بلوک شرق برای مشارکت مستقیم در ناتو بود. ۲۶ کشور از جمله فدراسیونروسیه ، جمهوری های حوزه ی بالتیک ، بیشتر اروپای شرقی و مرکزی ، و شماری از کشور های مستقل مشترک المنافع اعضای این برنامه هستند. ( تور روسیه )

 

در سال ۱۹۹۶ بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا ایده ی عضویت زود هنگام لهستان ، مجارستان و جمهوری چک را تایید کرد. ناتو به منظور کاستن از نگرانی های روسیه با آن کشور وارد مذاکره درباره ی اساس نامه ای شد که تضمین های امنیتی را فراهم می کرد. از جمله تضمین های مطرح در اساس نامه این بود ناتو متعهد می شد در کشورهایی که به تازگی به عضویت ناتو در آمده اند ، سلاح هسته ای مستقر نکند . ناتو همچنین اعلام کرد قصد ندارد در کشورهایی که پیشتر عضو پیمان ورشو بوده اند ، نیروهای زمینی تازه مستقر سازد. – تور روسیه

روسیه علاوه بر ارتباط با ناتو ، گام هایی برای ایجاد روابط تازه با دیگر سازمان های جهانی برداشته است. در سال ۱۹۹۷ روسیه طرح رسمی خود را به منظور پیوستن به سازمان تجارت جهانی  WTO ارائه داد. یکی از اصول سازمان تجارت جهانی تشویق رقابت سالم در تجارت از طریق کاهش حمایت دولتی و کاهش تعرفه های گمرکی است. روسیه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید تا سال ۱۹۹۸ میانگین تعرفه های گمرکی را ده درصد کاهش می داد تا با استانداردهای سازمان هماهنگ شود. / تور روسیه

 

روسیه همچنین در اجلاس سران گروه هفت شرکت می کند. در این اجلاس هفت کشور پیشگام صنعتی و دموکراتیک درباره ی موضوعات مالی و صنعتی بین المللی به بحث می پردازند. این گروه به صورت غیر رسمی گروه هفت به اضافه ی یک خوانده می شود و انتظار می رود تا سر انجام به گروه هشت تغییر نام یابد. علاوه بر این روسیه برای پیوستن به کنسرسیوم جهانی بانک ها و کنسرسیوم دیگری متشکل از کشور های طلبکار گام بر می دارد. < تور روسیه >

روسیه با تلاش برای تحقق شروط عضویت کامل در این سازمان های بین المللی به ایجاد دگرگونی در اقتصاد جامعه ی خود ادامه می دهد و سرمایه گذاری خارجی را جذب می کند ، باز هایی برای کالاهای روسی می یابد و به نگرش ها و سیاست های دیگر کشور های دموکراتیک پیشرفته نزدیک تر می شود.

 

روسیه و ناتو - تور روسیه

روسیه و ناتو – تور روسیه

 

 

همسایگان روسیه

آنچه امروز در سیاست خارجی روسیه از اهمیت به سزایی برخوردار است رابطه ی این کشور با همسایگان یا جمهوری های پیشین اتحاد جماهیر شوروی است که روسیه را احاطه کرده اند و شامل کشورهای حوزه ی بالتیک ( لتونی ، استونی و لیتوانی — تور روسیه ) و یازده کشور عضو جامعه کشور های مستقل مشترک المنافع یعنی اوکراین ، بلاروس ، گرجستان ، ارمنستان ، آذربایجان ، مولداوی ، قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقیزستان و تاجیکستان هستند.

مجموعه هایی از پیوند های تجاری و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی روسیه را به این کشور ها مرتبط می سازد ، اما مقامات حاکم بر فدراسیون روسیه با مقامات حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی سابق تفاوت بسیاری دارند. روسیه هنوز در فرایند تعریف خط مشی های خود قرار دارد و پیچیدگی های بی شماری در ارتباط با جایگاه در حال شکل گیری روسیه با این همسایگان تازه استقلال یافته وجود دارد. (” تور روسیه “)

 

از آغاز شکل گیری جامعه ی کشور های مستقل مشترک المنافع ، روسیه این گروه را رهبری کرده و در دوران هایی از تشکیل اتحاد های نظامی حمایت کرده که با ناتو مخالف بوده است. اما جامعه ی کشور های مستقل مشترک المنافع هیچگاه خود را مجاز ندانسته تا تصمیم های یکی از اعضا را بر تصمیم دیگر اعضا تحمیل کند و قصد ندارد در آینده نیز چنین امتیازی را ایجاد کند . رهبری روسیه در این جامعه مورد بررسی دقیق قرار می گیرد ، چرا که اعضای این جامعه همان گونه که لئونید کوچما رئیس جمهور اوکراین در شب جلسه ی سران کشور های مستقل مشترک المنافع در سال ۱۹۹۷ عنوان داشت ، خواستار آنند که این سازمان به جامعه ای از مساوات تبدیل شود که در آن هر کشور بدون در نظر گرفتن ویعت و جمعیت دارای حق یکسان باشد.

 

تور روسیه

کشورهای حوزه بالتیک 

پیش از جنگ جهانی دوم ، سه کشور حوزه ی بالتیک یعنی استونی ، لتونی و لیتوانی به پیشرفت های چشمگیری برای برخورداری از اقتصاد صنعتی مدرن با نهاد های دموکراتیک دست یافته بودند . پس از جنگ این سه جمهوری به اتحاد جماهیر شوروی پیوستند. اهالی آن ها مذهب ، زبان و فرهنگ متفاوتی با زبان و فرهنگ روس ها دارند ( شمار بسیاری از آنان پروتستان یا کاتولیک هستند – تور روسیه ). در کشور های حوزه ی بالتیک تمایل عمومی گسترده ای برای پیوستن دوباره به اروپای غربی به وجود آمده و این اقدام را با شتاب انجام داده اند . این کشور ها از خصوصی سازی اقتصاد و تجارت آزاد حمایت می کنند. | تور روسیه

اما روسیه هنوز هم در بالتیک منافعی دارد. گرچه این کشور ها امروز همچون گذشته در تجارت به روسیه وابسته نیستند ، اما تجارت با روسیه هنوز برای آن ها مهم است. کشور های حوزه ی بالتیک همچنین دارای جمعیت چشم گیری از روس ها در خاک خود هستند. با این که این کشور ها نخستین جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده اند که راه خود را در پیش گرفته اند ، اما روسیه هنوز نسبت به گرایش غربی این کشور ها حساس و بیم ناک است. کشور های حوزه ی بالتیک تقریبا می خواهند هر نشانی از تهدید های روسیه را رد کنند ، اما هم زمان بحرانی واقعی در این کشور ها رخ می دهد ، ارتش های آنان فاقد تجهیزات کافی است و در وضعیت بدی به سر می برد و نمی تواند از این کشور ها حمایت کند. عضویت استونی ، لیوانی و لتونی در ناتو برای روسیه نا خوشایند است.

تاریخ امپراتوری روسیه قسمت ۲۰ از ۲۰
 

 

 

روسیه

 تور روسیه

 سفر به روسیه

  Russia

http://travelrussia.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.