روسیه در جامعه جهانی – قسمت سوم – تور روسیه

روسیه در جامعه جهانی – قسمت سوم

 

تور روسیه

 

ادامه قسمت دوم …

 

اوکراین و مولداوی – روسیه

اوکراین در جامعه ی کشور های مستقل مشترک المنافع نقشی اساسی دارد . این کشور دومین کشور وسیع در این جامعه و بالقوه یکی از ثروتمند ترین و پر محصول ترین آن هاست. اما با در نظر گرفتن روابط متلاطم تاریخی میان روسیه و اوکراین تعجب آور نیست که حتی امروز روابط این دو کشور سالم نباشد. روسیه و اوکراین با مجموعه ای از مسائل رو به رو هستند. از جمله ی این مسائل وضعیت سواستوپول است. سواستوپول پایگاه نیروی دریایی و بندر واقع در دریای سیاه است که دارای جمعیت کثیری از روس هاست. / تور روسیه

از مسائل مورد مناقشه دیگر سرنوشت ناوگان شوروی سابق در دریای سیاه و آینده ی نفوذ روسیه در کریمه است. اوکراین شش سال پس از استقلال هنوز نمی توانست موافقت روسیه را درباره ی مرز میان دو کشور  جلب کند. سیاست اوکراین این است که در توافق هایی که میان فدراسیون روسیه و دیگر کشور های عضو کشور های مستقل مشترک المنافع صورت می گیرد ، حضور نداشته باشد و روابط سیاسی و نظامی نزدیک با روسیه می پرهیزد. وزیر امور خارجه ی اوکراین در مصاحبه ای مطبوعاتی در سال ۱۹۹۶ عنوان داشت : اوکراین اصولا مخالف کوشش هایی است که در جهت ایجاد مجدد اتحاد جماهیر شوروی به هر شکلی صورت می گیرد.

 

تور روسیه

اوکراین و مولداوی - روسیه

اوکراین و مولداوی – روسیه

 

 

اما اقتصاد اوکراین و روسیه هنوز هم مانند قرن های گذشته به هم وابسته است. در حال حاضر اقتصاد اوکراین در وضعیت بدی قرار دارد و به دلیل وابستگی نود درصدی به منابع سوخت روسیه ، که از سال ۱۹۹۲ واردات آن به شدت کاهش یافته ، از حرکت باز ایستاده است. روابط تجاری با روسیه گر چه کاهش یافته اما هنوز نیمی از تجارت اوکراین را به خود اختصاص می دهد. سو استفاده ی مالی ، فساد ، فرار مالیاتی ، ارتشا و قوانین دست و پا گیر اداری میراث ماندگار رژیم شوروی سابق در اوکراین هستند. / تور روسیه …

در سال ۱۹۹۵ اوکراین اجرای برنامه خصوصی سازی برای انتقال هشت هزار شرکت تجاری متوسط و بزرگ به بخش خصوصی را آغاز کرد. دولت مشوق تجارت و سرمایه گذاری خارجی است. گرچه تقریبا تاکنون نتوانسته سرمایه ی خارجی را که می خواسته جذب کند. اوکراین همچنین برایی دریافت کمک های اقتصادی به غرب روی آورده و اکنون سومین دریافت کننده ی کمک از ایالات متحده ی آمریکا ( پس از اسرائیل و مصر ) است. ( تور روسیه | سفر به روسیه ).

ایالات متحده و اوکراین مجموعه ای از توافق های دوجانبه ای را که به منظور حمایت و افزایش همکاری های اقتصادی ، فنی ، زیست محیطی و فرهنگی طراحی شده امضا کرده اند. اوکراین یکی از اعضای فعال مشارکت برای صلح ناتو است و از گسترش ناتو حمایت می کند . سرگی گریگوریف در هاروارد اینترنشنال ریویو عنوان می دارد : مسکو می داند که اگر اوکراین اصلاحات اقتصادی موفقی انجام دهد ، از روابط خود با روسیه در جهت یکپارچگی بیشتر با غرب می کاهد اما به نظر می رسد اوکراین تصمیم دارد به جایگاهی متعادل دست یابد و می کوشد روابط خود را با روسیه و غرب به بهترین شکل و به نفع خود گسترش دهد. < تور روسیه >

 

مولداوی همسایه ی غربی اوکراین بیش از روسیه به رومانی همسایه ی غربی خود توجه دارد که پیشینه ی قومیتی مشترکی نیز با این کشور دارد. قانونی در مولداوی به تصویب رسید که رومانیایی را زبان رسمی این کشور قلمداد کرد. مولداوی همه ی نیاز های خود به نفت ، زغال سنگ و گاز طبیعی را وارد می کند و کمبود منابع انرژی به رکود اقتصادی شدیدی منجر شده است ، گرچه این کشور در بررنامه ی اصللاحات خود به پیشرفت هایی دست یافته است ، جنبش جدایی طلبانه در ناحیه ی ماورا دنیستر که چهل درصد جمعیت آن را مولدلوییایی ها ، بیست و هشت درصد اوکراینی ها و بیست و سه درصد را روس ها تشکیل می دادند موجب تیرگی روابط این کشور با روسیه شد ، اما در سال ۱۹۹۲ آتش بس برقرار شد. مولداوی خود مختاری فرهنگی و سیاسی گسترده ای به این ناحیه اعطا کرده است . ( تور روسیه )

 

سقوط نظامی روسیه

ارتش متزلزل روسیه که منابع کافی غذایی ، مسکن ، آموزش و حقوف را در اختیار کارکنان خود قرار نمی داد در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به تیتر مطبوعات تبدیل شد. فرماندهان ارتش از این موضوع در هراسند که اگر حقوق عقب افتاده ی کارکنان پرداخت نشود ، ارتش از انجام وظایف خود سرباز زند.

 

تور روسیه

تور روسیه - سقوط نظامی روسیه
تور روسیه – سقوط نظامی روسیه

 

 

مشکلات سیاسی اصلاحات فوری را به تعویق می اندازد که موجب می شوند که روادید اداری کاهش یابند ، بودجه ی ارتش در بخش های اساسی هزینه گردد و ارتش روسیه از ارتشی که بر پایه ی نظام وظیفه ی اجباری قرار دارد به ارتش حرفه ای تبدیل شود . اصلاح در ارتش وو کاهش نیرو های آن از مسائل امنیتی روسیه هستند ، چرا که ارتش بی ثبات و فاقد بودجه ی کافی ممکن است برای یکپارچگی فدراسیون روسیه ( تور روسیه ) تهدیدی به شمار آید. بیشترین نگرانی در سرزمین های شرق روسیه وجود دارد که دارای جمعیتی پراکنده و منابع غنی هستند و با چین هم جوار اند.

 

 

 

روسیه – تور روسیه – سفر به روسیه

http://travelrussia.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.