هنر و سنت روسیه – قسمت اول – تور روسیه

تور روسیه 

 

هنر و سنت : آمیزش گذشته و امروز 

تور روسیه

روح تازه فدراسیون روسیه را می توان به بهترین شکل در زندگی فرهنگی شهرهای آن مشاهده کرد ؛ این زندگی فرهنگی در دوران پرسترویکا در سال ۱۹۸۵ آغاز شد. شهرهای روسیه به مراکز با طراوت فعالیت فرهنگی تبدیل شدند. پس از سال ها سانسور ، آن چیزی که زمانی حتی خواندن ، دیدن و شنیدن ممنوع بود ، امروز مجاز است. ( تور روسیه )

موسیقی عامه پسند در کلوب های شبانه و رادیو مورد استفاده قرار می گیرد. رستوران های جدید در همه جا ، هنر جدید در گالری ها و هزاران کتاب جدید در کتاب فروشی ها به چشم می آیند. موزه ها ، سالن های کنسرت ، تئاتر و نمایشگاه ها برنامه های متفاوتی اجرا می کنند تا علایق گوناگون مخاطبان و حامیان هنر را پاسخ گویند. مسکو و پترزبورگ مهم ترین مراکز فرهنگی هستند و هنرمندان ، موسیقیدانان و نویسندگان را از شهرهای کوچک تر و استان های دور دست به خود جذب می کنند.

 

تور روسیه

رواج دوباره مذهب و بازسازی کلیساها – روسیه

گرچه سیل تاثیرهای بین المللی و جریان آزاد اطلاعات آفرینش هنری را برانگیخته است ، اما روسیه همچنین در پی برپایی ریشه های تاریخی و فرهنگی خود است. این علاقه نوسازی تدریجی و بازسازی کلیساهای روسیه را شامل می شود که بیش تر آن ها در دوران کمونیسم تعطیل شده بودند یا برای اهداف غیر مذهبی از آن ها استفاده می شد.

در سال ۱۹۱۷ روسیه حدودا ۴۵ هزار کلیسای فعال داشت. در سال ۱۹۳۹ تنها در صد کلیسا مراسم مذهبی انجام می شد. بسیاری از مردم روسیه هنوز فرمان استالین در سال ۱۹۳۱ مبنی بر تخریب بزرگ ترین و زینت یافته ترین کلیسای روسیه را به خاطر دارند که کلیسای مسیح منجی نام داشت و در نزدیکی کاخ کرملین واقع شده بود. تعداد بی شماری از نقاشی های مذهبی ، ۴۸ نقش برجسته مرمر و ۱۷۷ لوح مرمر تخریب شد و هر یک از پنج گنبد کلیسا ، از جمله گنبد مرکزی آن با ۳۳۵ پا ارتفاع منفجر شد. – تور روسیه …

استالین در نظر داشت در این مکان کاخ شوراها را بنا کند ؛ اما این کاخ هرگز بنا نشد. در سال ۱۹۸۸ فیلمی که از تخریب کلیسا ضبط شده بود برای نخستین بار به صورت عمومی در هزارمین سالگرد گرایش رسمی روسیه به مسیحیت به نمایش درآمد. < تور روسیه >

 

کلیسا ها با فرم های پیچیده و رنگارنگ خود با ساختمان های یکنواخت و بتونی که در دوران کمونیسم ساخته شده اند ، در تقابل قرار می گیرند. گرچه کلیساهای سنگی بیزانس بر ساخت و طراحی نخستین کلیساهای روسیه ( که چوبی بودند – تور روسیه ) تاثیر گذاشته بودند ، اما معماری کلیسا در روسیه با سبک های منحصر به فرد خود گسترش یافت. بناهای مستطیل شکل ساده که از چوب ساخته شده بودند ، گسترش یافتند و به صورت هشت ضلعی درآمدند که با سقفی با هشت سطح شیب دار پوشیده می شد. این نوآوری خیره کننده روس ها با عنوان کلیساهای خیمه ای شناخته شد.

شاهزادگان و تزارها کلیساهای سنگی را هم به دلیل زیبایی آن ها و هم مقاومتشان در برابر آتش که بارها مسکو و دیگر شهرها را تهدید کرده بود ، ترجیح می دادند. در قرن دوازدهم ، گونه روسی فرم های بیزانسی گسترش یافت. این گونه شامل گنبد های پیازی شکل خاص روس ها بود.

کلیسای نیکلاس مقدس در نووگورود ( ۱۱۱۳ – تور روسیه ) نخستین مورد از این نوع کلیساها است. گونه دیگر آمیزش غنی سبک ها هنگامی رخ داد که فرم های رنسانس پذیرفته شد و با عناصر بومی در قرن های پانزدهم و شانزدهم ترکیب یافت و در قرن هفدهم بسیاری از کلیسا ها و صومعه هایی که تزییناتی با شکوه داشتند ، بنا شدند.

 

باشکوه ترین کلیسای چوبی باقی مانده در روسیه کلیسای تبدیل عیسی ( ۱۷۱۴ – تور روسیه ) در جزیره کیژی در دریاچه انگا واقع در شمال روسیه است. این کلیسا دارای هسته ای متشکل از سه گوشه و چهار اتاق مستطیل شکل به صورت صلیب یا طراحی ضربدری است. سقف پیچیده کلیسا که دارای گنبدهای فراوانی است ، به آن ظاهری شاد می بخشد و یادآور قصه پریان است. دیگر کلیساهای چوبی نیز باقی مانده اند ، برخی از آن ها به موزه ای در نزدیکی شهر آرخانگل انتقال یافته اند.

در موزه ی معماری چوبی که در فضای باز قرار دارد می توان از حدود نود کلیسای تاریخی و دیگر ساختمان های چوبی بازدید کرد. در این موزه همچنین کنسرت های موسیقی فولکلور و رقص و کارگاه هایی برای هنرمندانی که به آفرینش آثار هنری سنتی می پردازند برگزار می گردد.

 

تور روسیه کلیسای تبدیل عیسی

تور روسیه کلیسای تبدیل عیسی

 

 

 

روسیه

ورود دوباره دیگر مذاهب 

دیگر گروه های مذهبی در دوران کمونیسم آسیب می دیدند و امروز آنان نیز بازگشت به دین را تجربه می کنند. جامعه مذهبی یهود و اقوام یهودی معمولا متحمل فشار از جانب دولت اتحاد جماهیر شوروی می شدند ، که بخشی از این فشار به دلیل تمایل ضد یهودی سردمداران این کشور بود. تنها شصت کنیسه در دوران حکومت شوروی باقی مانده بود. ” تور روسیه “…

نیمی از این کنیسه های باقی مانده در قفقاز و آسیای میانه قرار دارند که تنها شاخه ای از یهودیان شوروی در آن جا ساکن بودند . در دوران پروسترویکا شکل گیری و رواج دوباره مذهب درمیان یهودیان روسیه آغاز شد و ارتباط های گسترده ای با جوامع یهودی خارج از کشور بر قرار شد . امروز بسیاری از کنیسه ها به روی عبادت کنندگان باز شده اند و ساختار های آموزشی یهودی در حال گسترش است. ” تور روسیه ”

به هنگام انقلاب سال ۱۹۱۷ چندین هزار بودایی در میان اقوام مغول ساکن در بوریاتیا در سیبری و کالموکیا در شمال دریای خزر ، جنوب رود ولگا وجود داشت. نهادهای بودایی در اواخر دهه سی میلادی نابود شدند. در دهه نود صومعه های بودایی بار دیگر در جمهوری های فدراسیون روسیه احداث شدند.

 

روسیه

شمایل ها از گذشته تا امروز

از هنگامی که کلیساهای قدیمی بازگشایی شدند و مراسم مذهبی در آن ها برگزار می شود ، دیوار نگاره ها و شمایل های موجود در این کلیساها که مدت زمانی طولانی نادیده گرفته شده بودند ، توجه زیادی را به خود جلب کردند. تعداد بسیاری از این آثار هنری به مدت چندین دهه پس از ویرانی کلیساها در زیر زمین ها پنهان بودند.

شمار آثار هنری که ترمیم و بازسازی می شوند و در معرض دید عموم قرار می گیرند ، به مرور افزایش مییابد.نقاشی های شمایل به ویژه دارای تاریخی طولانی و پر معنا هستند. از قرن دهم تا هفدهم میلادی همه نقاشی ها در روسیه بر آفرینش شمایل تمرکز یافته بودند. اصول هنری که از سوی کلیسا ترویج می شدند ، بسیاری از جوانب آفرینش آثار هنری را بیان می دارند.

با وجود این قوانین سخت گیرانه ، سنت آفرینش آثار دو بعدی ، شمایل ها سبک ها و حالت های گوناگونی را شامل شدند و برخی از آن ها به عنوان شاهکار شناخته شدند.

 

شمایل ها بدون امضا هستند : نامی که ممکن است در شمایل مشاهده شود ، نام قدیس به تصویر کشیده شده است. در این میان آندری روبلف نقاش شمایل و راهب ( ۱۴۳۰ – ۱۳۶۰ – تور روسیه ) استثناست که در دوران زندگی خود شناخته شد و حتی پس از مرگ شهرت بیش تری به دست آورد. بسیاری از شمایل های موجود به روبلف نسبت داده می شوند ، اما مشهورترین شمایل شاهد تثلیث کهن مربوط به سال ۱۴۱۱ است که در گالری ترتیاکوف مسکوقرار دارد. موضوع این شمایل دیدار سه فرشته با حضرت ابراهیم و سارا است ، این شمایل ره دلیل ترکیب بندی زیبا ، هماهنگی رنگ ها و حالت رویایی اش مشهور است.

 

هنر و سنت روسیه - قسمت اول - تور روسیه

هنر و سنت روسیه – قسمت اول – تور روسیه

 

 

 

در ده سال اخیر ، سنت نقاشی دوباره رواج یافته است. کارگاه های نقاشی شمایل در همه دیرهای بزرگ وجود دارند ، مشهورترین این کارگاه ها در دیر سرگی یف پوساد واقع در بیرون شهر مسکو ، دیر اپتینا پوستون در نزدیکی کالوگا و دیر یوحنای مقدس در نووگورود قرار دارند.

این کارگاه ها فنون قدیمی را حفظ و احیا می کنند. یک نقاش حرفه ای شمایل در مجله راشن لایف عنوان می دارد : ” از هنگامی که نقاشی شمایل را آغاز کردم ، دیدگاه من به دنیا تغییر یافت. نقاش مجبور است شمایل را با قلب و روح خود حس کند. ”

یکی دیگر از نقاشان شمایل عنوان می دارد : ” شمایل ها ما را با اجدادمان پیوند می دهند. اگر سنت ها حفظ شوند ، آن گاه فرهنگ و مردم در آینده می بالند و رشد می کنند. ”

 

 
تاریخ امپراتوری روسیه قسمت ۱۳ از ۲۰
 

 

 

روسیه | تور روسیه | سفر به روسیه | Russia

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.